ثبت نماد سیمرغ به‌عنوان برند ایران در سازمان جهانی گردشگری

سازمان جهانی گردشگری با اعلام ورود ایران به کشورهای دارای برند گردشگری، از ثبت و به رسمیت شناختن نماد سیمرغ به‌عنوان برند ایران در این سازمان خبر داد.

ثبت نماد سیمرغ به‌عنوان برند ایران در سازمان جهانی گردشگری

سازمان جهانی گردشگری در گزارشی که در وب‌سایت خود منتشر کرد، از به رسمیت شناختن نماد سیمرغ، به‌عنوان برند گردشگری ایران خبر داد‌. در این گزارش که به آغاز پروژه تجاری و ملی ایران از اواخر سال ۲۰۱۸ اشاره شده است، پروژه تدوین سند راهبردی برای هویت ملی برند نیز در دستور کار قرار گرفت.

ولی تیموری، معاون گردشگری کشور در این رابطه می‌گوید:

با این اقدامِ UWTO ایران رسما وارد فهرست کشورهای دارای برند گردشگری شد. سازمان جهانی جهانگردی یکی از درگاه‌های اصلی آغاز به کار رسمی برندهای ملی گردشگری کشورها است که در قالب گزارش‌هایی رسمی، برند کشورها، چیستی آن‌ها و داستان موفقیت‌شان را معرفی و روایت می‌کند. معرفی تخصصی و بین‌المللی خوبی از برند گردشگری ایران توسط سازمان جهانی جهانگردی صورت گرفته است.

برند ملی گردشگری ایران تصویری از یک سیمرغ به رنگ‌های «فیروزه‌ای» و «آجری» است؛ پرنده‌ای درحال پرواز که روی بال‌های آن ظرافت مُقرنس، از عناصر تزئینی معماری سنتی به چشم می‌خورد. دُم سیمرغ متشکل از هفت پر است که مظهر تقدس این عدد در فرهنگ ایران و سایر ادیان و ملل به‌شمار می‌رود. رنگ‌های انتخاب شده نیز که برگرفته از رنگ غالب طبیعت و معماری ایران است. «ایران با شکوه: تجربه متفاوت» نیز شعار گردشگری ایران است که در کنار سیمرغ نشسته است.

سازمان جهانی گردشگری در گزارش خود ضمن اشاره به چالش‌های ایران در راه تعریف هویت ملی و ایجاد وحدت بین نهادهای دولتی و خصوصی گردشگری، از جمع‌آوری اطلاعات و بررسی افکار عمومی و دیدگاه های کارشناسان برای انتخاب برند و شعار گردشگری ایران توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبرداد. از این برند در بهمن ماه سال گذشته رو نمایی شده بود و شعار آن نیز در مهرماه سال جاری، به اطلاع عموم رسید.

سیمرغ در افسانه‌ها و ادبیات ایران به‌عنوان یک پرنده اساطیری شهرت دارد. این پرنده نمادی از خورشید، خِرد و خالق است که همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان و اقوام مختلف ایرانی و همچنین تنوع زیاد فرهنگ، قومیت، سبک زندگی را در ایران تداعی می‌کند. در طراحی رنگ‌های سیمرغ، از شاخصه‌هایی چون بناهای تاریخی و زیبایی های طبیعی کشور الهام گرفته شده است و آن را به نماد وحدت تبدیل می‌کند.

با وجود درنظر گرفتن نظر بیش از ۱۷۰۰ کارشناس برای انتخاب این برند، انتخاب نماد سیمرغ با انتقادهایی نیز همراه بوده است و عده‌ای آن را ناملموس و طرح‌های به‌کار رفته را مشابه نماد سایر کشورها می‌دانند.

گفتنی است که پروژه انتخاب برند و شعار گردشگری از سال ۹۲ توسط سازمان وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آغاز شد و مراحل آن تاکنون به سرانجام نرسیده بود.

 

منبع : کجارو

Author: